Strukturering av E-butik

Sökoptimering av e-butikSökmotorn är e-handlarens bästa vän men ibland också det mest frustrerande som kan få e-handlaren att slita sig i håret. Jag har jobbat tillsammans med mängder av e-handlare genom åren och jag vill påstå att ca 80% är helt vilsna och inte förstår hur sökoptimering av en e-butik bör göras. Detta är så klart inte konstigt, alla kan inte vara bra på sökoptimering och en e-handlare har betydligt många fler saker att tänka på än sin organiska ranking, även om den är enormt viktig för försäljningen. Därför tänkte jag ge lite tips till e-handlare, om hur man strukturerar sin e-butik för att få de bästa förutsättningarna att ranka högt.

Menystrukturen är helt avgörande!

De flesta e-butiker har mängder med produkter, vissa inom samma nisch medan andra har en salig blandning. Oavsett hur många eller vilka produkter man har så ska man ALLTID bygga upp en bra menystruktur i e-butiken, som gärna underlättar både för besökaren och för sökmotorn. Man börjar med att strukturera sina produkter i ett antal kategorier som ska bestämmas utefter sökord som är relevanta och har en sökvolym på t.ex Google. Man ska också tänka framåt och strukturera e-butiken så att man enkelt kan lägga till nya kategorier när man utökar sitt produktsortiment, utan att det stör den uppbyggda strukturen. Det bästa är om man slipper att flytta kategorier döpa om dem eller ta bort dem helt, därför ska man skapa en grund som man kan behålla för all framtid (helst).

Optimera med rätt hierarki

Detta är ganska enkelt och logiskt egentligen. Breda sökord är oftast tuffast och ska således optimeras tidigt i e-butikens hierarki. Först väljer man ut ett eller flera sökord för startsidan som sammanfattar produkterna man erbjuder. Om man driver en e-butik med köksredskap så ska startsidan optimeras för just ”köksredskap” eller ”kökstillbehör” och man får absolut inte blanda in sökord på startsidan som kommer att återfinnas i underkategorier. ALLA sidor och kategorier ska ha en unik struktur och optimering. Alltså, optimera startsidan för t.ex ”köksredskap” och sedan arbetar man sig ner i hierarkin och optimerar kategorier som ”köksknivar”, ”bestick” och ”köksmaskiner”. När man optimerat alla huvudkategorier så skapar man underkategorier som man också optimerar unikt. Man optimerar t.ex huvudkategorin ”Köksknivar” och sedan skapar man underkategorier som filéknivar, grönsaksknivar osv. Dessa underkategorier optimerar man för det aktuella ordet och man ska INTE ta med ord som ”köksknivar” eller annat som återfinns på andra kategorier. Det ska vara en unik optimering för varje sida och kategori!

Hatstore.se – Exempel på bra sökoptimering

Hatstore kepsar och mössorHatstore.se är en e-butik som funnits i snart två år och utvecklats enormt bra. Idag är e-butiken en av de ledande butikerna inom kepsar och mössor och om man tittar på butikens organiska placeringar så kan man inte annat än imponeras. Vid en sökning på ”kepsar” så hittar man butiken direkt på Pos 1 och det är mycket imponerande med tanke på de enorma, konkurrerande aktörerna som slåss om platsen. För ett tag sedan ställdes butiken inför en utmaning då produktsortimentet utökades med mössor. Strukturfrågan blev genast ett bekymmer då sökordet ”mössor” är väldigt tufft. Beslutet togs att lägga mössor som en huvudkategori men att skapa en till synes ytterligare startsida. Adressen till den nya startsidan blev således http://hatstore.se/mossor/ och det blev genast enkelt att fokusera optimeringen till mössa och mössor utan att störa övriga sidor i strukturen. Kategorin byggdes upp med kvalitativ och strukturerad content innehållande bildspel, rubriker, brödtext och produkter. Resultatet blev väldigt lyckat och nu ligger butiken redan på pos 9 vid en sökning på ”mössor.

En bra struktur = högre konvertering

Att ha en bra struktur i butiken gynnar inte bara rankingen på sökmotorerna, det gynnar även konverteringen och försäljningen i butiken. Genom att vara tydlig i sin strukturering och med optimeringsarbetet så kan man själv välja vart man vill få sina besökare utefter vilka sökord de sökt. Om man söker kepsar på och kommer in på Hatstore.se så kommer man direkt till startsidan som är fullspäckad med snygga kepsar men om man söker på mössor så kommer man till underkategorin som i stället är fullspäckad med snygga mössor. Detta gör att besökarna direkt kommer till relevanta kategorier och möts direkt av de produkter som de är intresserade av.

Konverteringsfaktor – Minimalt antal klick till köp!

 

 

Anders

Jag har många års erfarenhet av sökmarknadsföring och e-handel. Min erfarenhet har jag byggt upp under alla år där jag jobbat som affärsutvecklare och projektledare på två av Sveriges största SEO-bolag samt drivit egen e-handel. Idag jobbar jag med sökoptimering och affiliatemarknadsföring inom de tuffaste segmenten på nätet.

More Posts - Website

Follow Me:
Twitter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation