Lokal Sökoptimering

lokal sökoptimeringKonkurrensen har blivit stenhård på nätet och det är inte lätt för alla företag att hänga med i utvecklingen. Om man har en rikstäckande verksamhet, t.ex en webbshop så är det oerhört tufft att slå sig in på banan och ta goda positioner i den organiska träfflistan. Om man däremot har en lokal och fysisk verksamhet med ett betydligt mindre upptagningsområde, så är det betydligt lättare att marknadsföra sig på sökmotorerna och lyckas med sin sökoptimering.

Sökoptimera lokalt på två sätt

Om du har en lokal verksamhet så kan du lyckas med projektet på två sätt, antingen jobbar du med sökoptimering på din befintliga webbsida eller så bygger du en s.k kampanjsida med ett bra och relevant domännamn som får lättare att ”ranka” på de viktiga sökorden. Oftast går det utmärkt att använda sin befintliga webbsida men ibland, under vissa omständigheter kan det vara lättare och bättre att bygga en ny webbsida för ändamålet. www.tandläkarekalmar.se är ett bra exempel på en kampanjsida som ska ranka på sökordet ”tandläkare kalmar” och som med förhållandevis små medel kan uppnå riktigt goda resultat. Just denna webbsidan är förhållandevis ny men har visat mycket fin potential i den organiska träfflistan. Nedan ser du utvecklingen sedan webbsidan startades.

tandläkare kalmar resultat

Kampanjsajter och lokal SEO för rikstäckande företag

Även om man driver en rikstäckande verksamhet, fysisk som digital så kan det finnas en poäng med att skapa kampanjsidor för lokal närvaro på sökmotorerna. Fler och fler börjar att söka just lokalt och sökmotorerna jobbar hårdare för att presentera lokala träffresultat, just för att göra träfflistan så relevant som möjligt för sökaren. Om man t.ex säljer gräsklippare på nätet så kan man skapa små kampanjsajter för städer där man vet att det finns en sökvolym som kan generera kunder. Ett bra sätt är att köpa en s.k keyworddomän som innehåller sökordet i kombination med produkten, t.ex gräsklippareumeå.se (om den är ledig). Man leder sedan trafiken vidare till sin e-butik för att öka sin försäljning. Knepen är många så det gäller att använda fantasin och att hitta rätt målgrupp som också är långt fram i köpprocessen.

 

Anders Karlsson

Jag har många års erfarenhet av sökmarknadsföring och e-handel. Min erfarenhet har jag byggt upp under alla år där jag jobbat som affärsutvecklare och projektledare på två av Sveriges största SEO-bolag samt drivit egen e-handel. Idag jobbar jag med sökoptimering och internetmarknadsföring, både på arbetstid och på min fritid. Sökoptimering och webben är inte bara ett arbete för mig, det är ett intresse jag brinner för och som jag lägger enormt mycket tid på.

Fler inlägg - Wallaby

Följ mig:
Twitter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation