Sökoptimering

Kvalitativt arbete ger kvalitativa resultat.

Vad är sökoptimering?

Vad är sökmotoroptimering?5,3 miljoner Svenskar använder Internet dagligen, alla dessa gör tillsammans över 20 miljoner sökningar på sökmotorer, varje dag! Detta är anledningen till varför ni vill att just er webbplats ska finnas nära tillhands för de som söker efter det ni erbjuder. De som aktivt söker efter tjänster och produkter är långt fram i köpprocessen och dessa vill ni inte missa.

För att få ta del av alla dessa sökare och potentiella kunder så måste er webbplats också finnas tillgänglig och synlig.
Det är här sökoptimering kommer in i bilden.

Vad innebär en sökoptimering?

Att sökoptimera en webbplats innebär att man hjälper sökmotorn att finna information och framhäva vad som är viktigt på webbplatsen. Du vill att sökmotorn ska tycka att din webbplats är den bästa inom din bransch, så att sökmotorerna placerar den bland de 10 första träffresultaten, varje gång någon söker efter dina produkter och tjänster.

Domänen är av vikt men inte avgörande

Det kan för många låta gammalt, men ”relevans” är fortfarande nummer ett. Om inte Google finner din webbplats relevant utefter ett sökbegrepp så kommer den inte att ranka. Därför är det många gånger mycket värt att ha en bra och relevant domän, gärna en så kallad ”exakt match domän”. Exempel på en sådan är spelacasino.online som är en utmärkt domän om man söker en topp 10 position på sökordet spela casino online.

Men oavsett domän så måste man se till att webbplatsen är relevant. Exakt hur relevant beror på vilken domän man använder, man bör t.ex hålla igen lite på sökordsdensiteten på webbplatsen om man har en exakt match domän. Detta för att inte bli ”överoptimerad” och allt för uppenbar i sin SEO-strategi.

En sökoptimering görs i två delar.

Webbplatsoptimering – Tekniskt arbete på själva webbplatsen. Detta hjälper sökmotorn att finna information och att förstå vad som är viktigt – Dina produkter och tjänster.
Externa länkstrategier – Få andra webbplatser att rösta på just din webbplats.
Andra webbplatser länkar till er och talar om för sökmotorerna att er webbplats är viktig och kvalitativ.

Förstå sökmotorerna.

Det första man ska göra är att förstå sökmotorernas funktion och mål.
Varje gång någon gör en sökning så ska de absolut mest kvalitativa och relevanta träffresultaten visas. Detta för att sökaren skall bli nöjd med sökmotorns funktion och fortsätta att använda den.
För att detta målet ska vara möjligt så utvecklas sökmotorerna och dess ”algoritmer” kontinuerligt, vilket gör sökmotorerna intelligentare för varje dag.
Dessa algoritmer är formler som ger din webbsida ett speciellt värde utefter bl.a relevans, innehåll, interna och externa länkar, trafik, social medverkan samt hundratals andra faktorer.
Google står idag för ca 90% av alla sökningar i Sverige, därför bör man fokusera på just Googles algoritmer.

Googles algoritmer skapar både utmaningar och möjligheter för de som vill placera sig högt på sökmotorerna.

Vad kan ni själva göra?

Det är förstås beroende på vilken kompetens ni har inom sökoptimering och för hantering av er webbplats, men det finns enkla saker man kan göra för att förbättra sin webbplats. Det är svårt att säga exakt, i detalj vad man ska göra och inte göra, för sökmotorernas s.k algoritmer ändras hela tiden. Det som funkar idag kanske inte alls fungerar lika bra om några månader. Några grundläggande saker är:

Textinnehållet på webbplatsen.

TextinnehållWebbplatsen och dess textinnehåll ska vara informativ kring de sökord som är viktiga.
Använd viktiga sökord i rubriker och i texten men överarbeta inte. Allt textinnehåll skall vara intressant och naturlig att läsa. Upprepa inte sökord i onödan utan placera de på ett naturligt sätt i texten.

Tänk på att ha ett bra textinnehåll på samtliga sidor. Det räcker inte att bara skriva en omfattande text på startsidan eller en undersida.

Om ni driver en verksamhet med flera olika tjänster så bör ni ha en landningssida med information för varje tjänst. Då blir det lättare för sökmotorer att hitta information kring sökordet och tjänsten samt mer informativt och relevant för besökaren.

Använd sociala medier.

Sociala medierAnvänd sociala medier och koppla samman dem med webbsidan genom knappar och länkar. Facebook, Twitter, Linkedin och Google+ är exempel på de mest populära medierna. Att medverka i dessa sociala medier visar sökmotorerna att ni är aktiva på nätet och att webbplatsen har kopplingar till andra viktiga och stora platser.

De sociala medierna ökar även trafiken till er webbplats och varje ny besökare är guld värd, även för era träffresultat.
Det är både enkelt och helt gratis att använda de sociala medierna så det finns ingen som helst ursäkt till att inte göra det. Vilka sociala medier som passar er beror förstås på vilken verksamhet ni bedriver.

Video på webben.

Använd videosYoutube är den största samlingssidan med videos på nätet och ägs numera av Google själva. Det är väldigt logiskt att Google uppskattar sina egna produkter så därför bör du använda dessa.

Spela in en film om er verksamhet och ladda upp den på Youtube eller använd en befintlig film från er leverantör eller det varumärke som ni säljer. Dela filmen genom att bädda in den på er webbplats. Detta är väldigt enkelt och effektivt, dessutom aktiverar ni besökaren och ger denne en positiv upplevelse av webbplatsen.

Var kritiska när det gäller er webbplats. Säkerhetsställ att den erbjuder era besökare inspiration och en positiv upplevelse.
Det är alltid svårt att se sig själv i spegeln på ett opartiskt sätt, ställ därför frågor till opartiska personer och/eller företag.
Acceptera webbplatsens brister, även om ni själva skapat den. Ta alltid till er kritik och använd den till något positivt.

Tips.
Använd tjänster för att utvärdera er webbplats och er sökoptimering. Genom dessa verktyg och opartiska testpaneler kan ni få svart på vitt vad er webbplats saknar och vart den brister.

  • Google Analytics – Ett måste för alla som har en viktig webbplats! Här får du all statistik du behöver för att utvärdera din webbplats, sökoptimeringen och din trafik.
  • Tweaky – Är ett exempel på en tjänst som erbjuder dessa testpaneler.
  • Gserp – Är en utmärkt tjänst där du kan hålla koll på dina positioner och utvecklingen av ditt SEO-arbete.
  • Copyscape – Är ett verktyg som jämför ditt innehåll med andra webbplatser. Här kan du säkerhetsställa att din webbplats har ett unikt innehåll.

Detta får ni inte göra:
Ajja bajja!

Dölj aldrig någonting! Allt innehåll på webbplatsen måste vara synligt.
Text får inte ha samma färg som bakgrunden.
Länkar ska synas tydligt.
Upprepa aldrig sökord på ett onaturligt sätt.
Gör ingenting som ni känner er osäkra på – Kontakta expert.

Vad kan ni få hjälp med?

Här är några faktorer som är viktiga och som ni kan få hjälp med.

Kodstruktur och meta-data.
En webbplats är mer än bara text och bild. Det finns en hel värld av koder i bakgrunden som gör det möjligt för den att visas på nätet.
Sökmotorer läser både webbplatsens innehåll och de bakomliggande koderna. Om dessa koder inte har god struktur och snabbt leder sökmotorn genom webbplatsen, så kan detta bromsa er utveckling i träfflistorna på sökmotorerna.
Genom att sökmotoroptimera webbplatsens koder kan man även forma sina träffresultat i sökmotorns träfflistor. Detta är enormt viktigt då innehållet i ert träffresultat kan vara helt avgörande för att sökaren ska klicka på just Er.
Koderna för att forma träffresultatet kallas meta-taggar.
Ert träffresultat består av en titel och ett textinnehåll, motsvarande koder kallas meta-title och meta-description.

Sidkarta.

Detta är en kodversion av webbplatsens innehåll som fungerar som en karta för sökmotorerna.
Man kan hjälpa sökmotorerna att snabbare hitta information på webbplatsen genom att skapa en s.k sidkarta.

Adresstruktur och duplicerat innehåll (duplicated content)

De flesta webbplatser har olika fel i sina adresser vilket i absolut värsta fall, kan göra att sökmotorerna uppfattar det som att man duplicerat sitt innehåll eller att man begått ett copyright brott. Duplicerat innehåll kan straffas med att sökmotorerna avindexerar webbplatsen. Med detta menas att webbplatsen försvinner från sökmotorerna och kan aldrig hittas, inte ens om man söker direkt på adressen.
Ni kanske har köpt alla domänversioner av ert namn och kopplat alla dessa till er webbplats.
T.ex
www.namnet.se
www.namnet.nu
www.namnet.com
osv.
För att undvika detta bör du aldrig koppla flera domännamn till webbplatsen utan att rådgöra med en tekniskt kunnig webbutvecklare eller SEO-bolag.

Även en webbplats med ett enda domännamn kan ha felaktig adresstruktur.
Kontrollera att inte startsidan får olika adresser beroende på hur ni kommer till den.

Kopiera ALDRIG text!

Kopiera aldrig text!Ett vanligt fel som många företag gör, är att t.ex kopiera information från sina leverantörer eller andra webbplatser och använda samma text på sin webbplats. Detta uppfattas direkt som ett copyright av sökmotorerna och ni kommer bli kraftigt bromsade i utvecklingen av era positoner.

I värsta fall kan er webbplats bli avindexerad och försvinna helt från sökmotorerna. Ni får heller inte duplicera ert textinnehåll internt på webbplatsen och använda samma innehåll på fler sidor. ALLA sidor skall ha unikt innehåll, annars värdesätter inte sökmotorerna er webbplats.

Externa länkar.

Om en webbplats länkar till er på ett korrekt sätt så ser sökmotorerna detta som en röst på att er webbplats är kvalitativ och viktig.
Länkar är det svåraste att arbeta med själv och det mest avgörande för att er webbplats ska uppnå goda träffresultat.
Sökmotorer lägger stor vikt i länkar och det är väldigt lätt att göra fel som kan orsaka allvarliga konsekvenser för er webbplats.
Även om man har goda kunskaper i hur länkar fungerar och vad som är korrekt så är det ett väldigt tidsödande projekt. Konkurrensen är hård på sökmotorerna och ofta krävs det enorma länkstrategier med närmast perfekt struktur för att man ska uppnå önskade resultat. Att som företag hantera detta skulle kräva en eller flera heltidsanställda som endast jobbar med att uppdatera dessa länkstrategier.
Nedan ser ni exempel på hur en länk ser ut.

Vad är en bra resp dålig länk?

En länk kan vara bra eller dålig på många olika sätt. Avgörande faktorer kan vara:
Vilken sorts webbplats länken kommer ifrån.
Hur länken är kodad.
Vad länken innehåller, ett ord, en adress osv.
Hur många länkar som finns på sidan som länken kommer ifrån
och mycket, mycket mer.

Sammanfattning.

Kvalitet ger resultatEn kvalitativ webbplats gör att det ena leder till det andra. Jobba med inspiration och aktivitet för att tilltala era besökare, så tilltalar ni även sökmotorerna.
Det är viktigt att komma ihåg att helheten är avgörande. Det är inte det ena eller det andra som ger effekt, det är alla saker tillsammans som gör att ni får resultatet.

Varför är det så viktigt att göra rätt?

I början av 2011 började Google att släppa stora uppdateringar av sina algoritmer, för att lokalisera onaturligt textinnehåll, länkar och andra oetiska medel som påverkat webbplatsers positioner. Dessa uppdateringar kallas Google Panda och Pingvin.
Under många år har det använts mängder med metoder för att påverka sina träffresultat på Google och andra sökmotorer, både etiska och oetiska.
Nu finns det inte längre några genvägar och det är viktigare än någonsin att följa de etiska riktlinjerna som Google kräver.
Google höjer ribban hela tiden och kräver verkligen kvalitet från era webbplatser, detta ska ni ta till er och stödja till fullo – För ni driver väl en kvalitativ och seriös verksamhet?

Sammanfattning:

Förtjäna dina positionerSe till att er webbplats förtjänar en topp 10 position på sökmotorerna. Erbjud er besökare något nytt och kvalitativt så kommer även sökmotorerna att finna er webbplats värdefull! Försök inte ta några genvägar med er sökoptimering, det lönar sig inte!

 

 

Anders Karlsson

Jag har många års erfarenhet av sökmarknadsföring och e-handel. Min erfarenhet har jag byggt upp under alla år där jag jobbat som affärsutvecklare och projektledare på två av Sveriges största SEO-bolag samt drivit egen e-handel. Idag jobbar jag med sökoptimering och internetmarknadsföring, både på arbetstid och på min fritid. Sökoptimering och webben är inte bara ett arbete för mig, det är ett intresse jag brinner för och som jag lägger enormt mycket tid på.

More Posts - Website

Follow Me:
Twitter