Låt inte försäljningen stanna upp!

Ett problem som många e-handlare har är att deras försäljning någon gång stannar upp, speciellt när man driver en ganska nischad butik. Problemet är att en produkt, som är relaterad till vissa sökord, har en begränsning i trafik och försäljningsvolym på nätet. Du måste acceptera att dina produkter bara har en viss efterfrågan. Om du t.ex säljer tofflor på nätet så är de förenade med en viss mängd trafik på t.ex Google och när du väl har en top 3 position på dina viktiga sökord och ändå inte säljer så pass mycket som det krävs, så är det dags att titta utanför ramarna. Visst, du kan annonsera på andra webbplatser och försöka driva extra trafik men det är inte säkert att de kommer generera i en tillräcklig ökning. Du måste helt enkelt ta till mer drastiska åtgärder.

Öka ditt produktsortiment.

Om du nu säljer tofflor så bör du börja tänka på vilka andra produkter som är relevanta i din butik. Det kan t.ex vara tjocka strumpor, badtofflor, sandaler m.m. Du måste utöka ditt sortiment för att öka trafiken ytterligare, få möjligheten att sälja fler produkter och att öka ditt genomsnittliga ordervärde. Med två efterfrågade produktkategorier i sortimentet i stället för en, har du förutsättningen att kunna få dubbelt så mycket söktrafik och du har chansen att sälja två produkter till varje besökare. Så detta gör att du både ökar din trafik, antal köp och ditt genomsnittliga ordervärde.

 

Anders

Jag har många års erfarenhet av sökmarknadsföring och e-handel. Min erfarenhet har jag byggt upp under alla år där jag jobbat som affärsutvecklare och projektledare på två av Sveriges största SEO-bolag samt drivit egen e-handel. Idag jobbar jag med sökoptimering och affiliatemarknadsföring inom de tuffaste segmenten på nätet.

More Posts - Website

Follow Me:
Twitter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation